Aangekomen in Canada - Reisverslag uit Listowel, Canada van Mariska Groen - WaarBenJij.nu Aangekomen in Canada - Reisverslag uit Listowel, Canada van Mariska Groen - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Canada

Door: Mariska Groen

Blijf op de hoogte en volg Mariska

30 Juni 2010 | Canada, Listowel

Hoi allemaal,

Nou ik ben aangekomen in Canada. Het ging gelukkig allemaal heel makkelijk op het vliegveld met visum enz. Samen met Jeanette en Bart hebben we onze eerste vliegreis overleefd :)
Toen we aankwamen op het vliegveld stonden daar Bill & Martha op Bart en mij te wachten. We kwamen rond luchtijd aan, voor ons alweer tijd voor avondeten. Tja, dat krijg je met 6uur tijd verschil.. Dus eerst maar eens goed luchen voordat we richting de Farm gingen.

Ik zit op het bedrijf bij Bill en Martha Hiemstra en hun zoon Tim. Heel gezellige mensen, die wel van een grapje houden :) Ik werd verwelkomt met de geboorte van een kalf en dat is zeker niet het enige kalf van de laatste dagen. In de 6 dagen dat ik hier nu ben, zijn er ook zeker al 6 levende kalveren geboren!! De maand juli is spitsuur.. Ze zijn op dit moment bezig om een stuk bij de stal aan te bouwen voor de droge koeien. Een groot strohok voor de close-up groep om in af te kalven en ligboxen voor de far-off groep. Dit is zeker nodig, want zo komt er ruimte vrij voor de pinken die op dit moment in een moeilijk te onderhouden oude stostal zitten. Door de vele regen van de laatste dagen zijn de mestput en de plek van het strohok net twee extra zwembaden. (Ja, natuurlijk hebben ze hier ook een zwembad op het erf. Is heel normaal in Canada!) Het is hier de hele zomer als slecht weer, heel veel regen!! Dus erg Nederlands. Toch is het hier wel warm, zo rond de 25 graden. De mais staat hier niet best door de natte voeten. Veel slechte plekken en hier en daar geel. Iedereen wacht met smart op goed weer zodat ze het land op kunnen om te luzerne te oogsten en te hooien. Dat zal hier nog niet snel lukken, want we zitten op zware klei. Deze week zal het mooi weer worden en dat is ook wel nodig om het land wat op te laten drogen. Maar ze geven voor maandag en dinsdag alweer veel regen en onweer af, dus van maaien zal nog niet snel wat terecht komen.. Toch zijn er altijd mensen die denken dat het wel kan, dus ligt hier al heel wat hooi in de regen..

Ze melken hier in een 2x 8 rapid-exit Dairymaster melkstal. Hij is alleen gebouwd op de lengte van Bill & Tim en die zijn bijna 2m. Dus voor mij is het melken hier nog niet zo makkelijk. Bij een vervelende vaars lukt het mij niet om bij de spenen te komen.. Maar gelukkig is Tim er dan om te helpen :)

Afgelopen zondag zijn we naar het op een na grootste meer van Ontario geweest. Dat is 1,5 keer NL!! De familie kampeert daar al jaren en niet gewoon in een tentje, maar je komt er de grootste campers tegen!! We gingen daar op bezoek bij een van de dochters, en haar gezin, van Bill en Martha. Een gezellig dag waar ik weer een heleboel mensen heb leren kennen, want er bleek nog veel meer familie te kamperen..
Vandaag is een van de andere dochters met de kinderen langs geweest. Ze zijn allemaal even aardig en gezellig en willen vanalles met je gaan doen. Dus ik denk dat mijn stage straks wel weer volgeboekt zal zitten met vanalles en nog wat..

Verder ben ik ook al in een vleeskuikenstal geweest. De buurman was op vakantie, dus mocht Tim zolang oppassen. Dit is een speciaal soort kippen voor de Chinezen en wordt langzaam vetgemest. Was leuk om te zien..

Maar hoe is het in NL? Alles gaat z'n gangetje en iedereen is nog steeds WK-gek?!

Tot de volgende blog.
(Het internet is niet zo snel en alles kost wat extra tijd, zo het kan best nog wel weer een tijdje duren..)

PS. Jan gefeliciteerd met de kampioen op de NRM. Las net even snel een paar berichtjes op de Veeteelt site. Zag dat Hans het zeer goed heeft gedaan, net als Jan Hoegen trouwens. Nog een mooi feestje gehad??

• 04 Juli 2010 - 10:26

Oma Groen:

Fijn dat het goed met je gaat. Geniet er maar van, want het is zo weer voorbij. We denken aan je, elke dag. Groetjes oma

• 04 Juli 2010 - 10:42

Opa Groen:

ik sluit me aan bij de woorden van oma. je moet wel heel voorzichtig wezen in het verre land. we denken aan je. groetjes opa