De tijd vliegt.. - Reisverslag uit Listowel, Canada van Mariska Groen - WaarBenJij.nu De tijd vliegt.. - Reisverslag uit Listowel, Canada van Mariska Groen - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt..

Door: Mariska Groen

Blijf op de hoogte en volg Mariska

14 Juli 2010 | Canada, Listowel

Lieve allemaal,

De tijd vliegt hier voorbij. Ik ben hier nu al bijna 3 weken! En heb dan nog maar 4 weken te gaan..

Nu de ergste drukte hier voorbij is, zijn we begonnen met het touren langs bedrijven. Ik ben vrijdag een hele dag bij een jong stel hier uit de kerk geweest. Ze hebben drie jaar geleden dit bedrijf gebouwd voor 280 melkkoeien. Ze hebben alleen melkkoeien en kalveren thuis, de pinken worden voor hen opgefokt. Was echt een mooi bedrijf om te zien. De koeien moeten net als bij ons thuis over de voergang om in de wachtruimte te komen. Hiervoor hebben ze een vloer die omhoog gaat. Omdat de besmetting van paratbc via de mest gaat willen ze niet dat de voergang vol stront komt te liggen. Zo hebben ze nog veel meer preventieve maatregelen genomen. Zag er allemaal netjes uit. Daarnaast ben ik met hun nog naar een bedrijf van 500 melkkoeien geweest. Alle knetters wat een bult stallen. 4 of 5 grote stallen op een rij en dan hebben ze nog ruimte gebrek. Maar het is wel gaaf omdat allemaal een keer te zien. Maandag middag zijn we nog naar het bedrijf van Kappers geweest. Zij hebben vorig jaar een compoststal gebouwd. De compostlaag begint nu goed te werken. Dat koste wel tijd om het hele proces op gang te brengen. De koeien liggen er super relaxed in, net of ze in de wei liggen. Ze hebben nu ook veel minder problemen met de koeien. Wat ik hier veel hoor van al die NL-boeren is, dat de koeien hier veel minder sterk zijn. Iedereen doet heel veel preventief behandelen om zo te voorkomen dat de koeien met bosjes aan de weg liggen. Dat is hier schijnbaar gewoon.. Dat is toch wel heel anders in vergelijking met NL. Kappers is nu sinds 3 jaar volledig overgestapt op grasland ipv luzerne. Hier haalt hij veel betere resultaten mee. Nu is alleen de vraag hoe dat gaat als er weer een echte droge Canadese zomer komt. Dan krijg je zelfs maar een matige snee luzerne van het land, dus dat zal met gras nog erger zijn. Maar een super mooi bedrijf daar en hele hartelijke mensen.

Gistermiddag zijn we naar Bart geweest. Hij zit bij een NL boer hier, die nu net 1,5 jaar hier melkt. Hij heeft alles nieuw gebouwd (en is er nog steeds mee bezig). Het is een mooi bedrijf. Niet heel groot. Op dit moment worden er 80 koeien gemolken en als er eindelijk weer quotum vrijkomt hier, kan hij 105 koeien gaan melken. Maar alles zag er netjes uit.
We zijn plannen aan het maken om met een groep richting de Niagara Falls te gaan, volgende week of die week erna. Even een paar dagen er tussen uit. Wordt vast gezellig.

Zaterdagavond hadden we de BBQ van Hilbert en Lauren @ Koersens place. Die BBQ was om geld binnen te halen voor hun trouwerij. Dat is wat ieder stel hier doet in Canada. Je betaalt dan entree en voor spelletjes. Was echt heel gezellig. Heb daar heel wat jongeren leren kennen. Aan het eind van de avond gezellig met z'n allen om het kampvuur zitten en kletsen. Midden in de nacht ergens een keert thuisgebracht door de kinderen van de jongste zus van Bill, ze zijn van mijn leeftijd. Was wel leuk, want ik had verder nog niet echt mensen van mijn leeftijd ontmoet hier. En die hele groep zit hier allemaal in de kerk, dus ik zie ze nu ook op zondag na de dienst bij het koffiedrinken. Dat is wat iedereen doet, om de sociale contacten een beetje op peil te houden :)

Afgelopen zondag ben ik met de oudste dochter van Bill en Martha, Sophie en haar man en kinderen mee geweest voetbal kijken. Je zag de afgelopen weken heel wat oranje hier in Canada. Was na zondag meteen afgelopen :p De eerste wedstrijd van het hele WK die ik heb gezien en jah hoor ze verloren natuurlijk.. Hoe is het in NL, iedereen alweer een beetje van de schok bekomen?

Vamiddag gaan we nog naar een bedrijf van een NL-boer kijken. Hij heeft robots, dus ben benieuwd hoe dat loopt.

Nou maar ik moet weer aan de slag hiero.

Groetjes Mariska

• 14 Juli 2010 - 14:18

Paula Ludden:

Hee,

Geen idee hoe, maar ik kreeg een mailtje naar deze site. Wat leuk om te lezen! Wat een topavontuur moet dit voor je zijn. Leerzaam, voor je vak maar ook voor jezelf.
    Heel veel plezier verder!!! Ik ga je via de site in de gaten houden.

Grt!
    Paula

• 14 Juli 2010 - 15:05

Texas Henkie:

Ha Mariska!

Mooi om wat van je te horen! Je hebt het aardig naar't zin, zo te lezen.. Goed bezig! Lukt het ook wat met de stage opdrachten?

Groetjes uit Texas,

Harold

• 14 Juli 2010 - 17:05

Gert:

Leuk om zo op de hoogte te blijven:D! succes he!

• 14 Juli 2010 - 17:30

Prins:

opa en oma vinden het prachtig om de verslagen te lezen de groeten aan de fam koersen.
    groetjes opa en oma

• 14 Juli 2010 - 18:10

Jeanet:

Hej mariska!

De Niagara falls zijn echt heel mooi! Ben er ook net geweest. Blijven er nog bedrijven over die we samen gaan bekijken? :P Hier in de buurt zijn ook erg mooie bedrijven.
    Ik hoor nog van je.

• 14 Juli 2010 - 22:39

Jelle:

heeey,

hier reactie vanuit alberta zozo je vermaakt je nogal goed verhaal. kan je al vloeiend engels? ik heb het hier ook best naar mijn zin. Jij ook nog veel plezier he en geniet ervan

groet x

• 15 Juli 2010 - 11:23

T. Jenny :

Wat leuk om je reisverslagen te lezen.. Geniet nog maar lekker van je canada-avontuur. Heel veel plezier daar!! Bye.

• 20 Juli 2010 - 18:04

Berdien Stoel:

Hey Mariska,

Dat klinkt allemaal goed!! HEEEL veel plezier nog...voor je t weet moet je alweer naar huis :'(. Maar ja dan heb je dit wel mooi meegemaakt!

Groet,

Berdien