Warm, warmer, aller warmst - Reisverslag uit Listowel, Canada van Mariska Groen - WaarBenJij.nu Warm, warmer, aller warmst - Reisverslag uit Listowel, Canada van Mariska Groen - WaarBenJij.nu

Warm, warmer, aller warmst

Door: Mariska Groen

Blijf op de hoogte en volg Mariska

08 Juli 2010 | Canada, Listowel

Lieve mensen,

Ja, een blog in het midden op de dag!! Dat kan toch niet?! Wel dus. Heb de middag vrij gekregen van Bill. Ze zijn aan het stront rijden en het verder stom te warm om buiten te zijn. Het is op dit moment zo'n 34 graden. Maar zoals al de hele week voelt het aan als 45 graden!! Dat is dus niet echt fijn. Maar de maïs vind het heerlijk, je kunt het zien groeien! Hoorde dat het in NL ook aardig aan de temperatuur is..

Allemaal alweer druk bezig in het gras? Hier hebben we dinsdag de 2e snee luzerne ingekuild. We waren maandag op tijd begonnen, maar rond een uur of 1 hield de hakselaar er mee op. Voordat we die toen gerepareerd hadden was het alweer 5 uur en konden we gaan melken. Zijn toen na het melken nog tot half 1 doorgegaan. Maar ik kon er in het donker niets meer van maken bij het achteruit rijden de sleufsilo in. Maar het is allemaal goed gegaan. Uiteindelijk hadden we dinsdagmiddag rond half 3 alles bij huis. De heren waren tevreden over mij. Ik heb hun zwager verslagen :p Ik heb namelijk niets geraakt!! En heb alleen de eerste keer alles twee keer moeten doen, zodat ik wist wat er moest gebeuren en waar ik moest kijken. We hadden een wagen achter de hakselaar en als die vol was dan kiepte Bill die leeg in mijn wagen en dan mocht ik naar Tim racen om de wagen daar leeg te storten in de sleufsilo. Maandag reed ik op de open trekker. Dat is geen lol hiero in de brandende zon en de luzerne regen. Maar dinsdag had Troy, de buurman, medelijden met mij en kwam zijn trekker met airco brengen. Dus ik heb de hele dag fris gezeten terwijl de airco in de trekkers van Bill en Tim er mee ophielt... Dat was wel mooi :p Maar blij nu dat alles eraf is. Gister nog wat balen grashooi gemaakt. Dat wordt gevoerd aan de droge koeien.

Het is hier de hele week al boven de 30 graden en de gevoelstemeperatuur boven de 40 graden. Dus dat is aardig heftig. We verbranden levend als we in de zon lopen. Dus proberen over zo min mogelijk in de zon te lopen. Het is in de stal nog redelijk uit te houden. Ze hebben daar 4 alle knetters grote ventilatoren hangen.

Gisteren is de voergang gestort in de nieuwe stal. Dus nu begint het echt ergens op de lijken. We moeten alleen de boksen, voerhekken, waterbakken, enz. er nog in maken. Ik hoop dat het af is voor ik vertrek, zodat ik nog kan zien hoe het is geworden. Tja, anders moet ik maar blijven. Ik kan hier rustig een jaar blijven, hebben ze al wel aangegeven. Maarja, ik heb nog een praktijkonderzoek lopen. Na de studie maar een jaar (of langer) naar Canada vertrekken :)

Je ziet hier in de buurt heel veel mennonites (Mennonieten). Veel werken nog met paard en reizen met paard en wagen. Lijkt veel op de Amish, alleen zijn ze iets moderner. Ze hebben heel veel verschillende gemeenschappen. Er zijn er die helemaal niets mogen, maar ook gemeenschappen die wel electriciteit hebben of ze mogen wel een auto, maar dan alleen een zwarte of alleen een trekker zonder cabine met weinig pk's. Alles wat ze verdienen wordt aan de kerk gegeven en de kerk verdeeld het dan weer over iedereen. Als er iets gebeurd zoals een stal die afbrand, dan is de hele gemeenschap er om met elkaar die stal weer op te bouwen. Het is wel heel apart om te zien. Ze lopen ook allemaal nog in heel eenvoudige kleding en vrouwen zijn allemaal ondergeschikt aan de man. Er wordt niet gestudeerd. Iedereen komt na de basisschool thuis aan het werk of in de gemeenschap. Ze hebben eigen schooltjes en kerken. Veel Mennonites werken buiten de deur omdat de boerderijen te klein zijn om de grote families van werk te voorzien. Ze maken dan vaak machines. Wij halen de onderdelen voor de hakselaar bij een Mennonite. De gordijnen voor de nieuwe stal worden opgehangen door Mennonites. Ze zijn alleen niet zo heel slim. Afgelopen zomer ging er een de mesttank op het werk schoonspuiten. Dat kan natuurlijk niet. Dus een tweede ging er in om hem eruit te helpen, maar die overleefde het natuurlijk ook niet. Dus een derde erin, geen strakke actie.. Uiteindelijk wist nr 4 dat het een beter plan zou zijn als hij hulp ging halen. Natuurlijk hebben de andere 3 het niet overleefd.
De meeste boerderijen hier in de omgeving zijn van Mennonites.

Het is zeker mooi hier. Iedereen komt voor een praatje, veel ruimte.. Tja, misschien moet ik toch maar emigreren..

Liefs Mariska

  • 09 Juli 2010 - 18:22

    Judith:

    hoi mariska leuk dat je het goed hebt daar. ik mis je soms heel erg dat je altijd zegt dat ik het konijn moet doen. ik hoop dat je heel bruin terug komt. groetjes judith

  • 13 Juli 2010 - 08:46

    Elles:

    Je mag emigreren nadat je eerst terug bent gekomen naar Nederland! :P Gelukkig heb je het daar zo fijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Listowel

Buitenlandstage in Canada

Recente Reisverslagen:

19 Augustus 2010

En dan is het alweer afgelopen...

08 Augustus 2010

Nog maar 1 weekje...

27 Juli 2010

I did it!!

14 Juli 2010

De tijd vliegt..

08 Juli 2010

Warm, warmer, aller warmst
Mariska

Actief sinds 03 Juni 2010
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 27665

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2013 - 15 Februari 2014

Master thesis research @ Kemptville Campus

26 Augustus 2011 - 28 Januari 2012

Studie aan University of Wisconsin Platteville

24 Juni 2010 - 16 Augustus 2010

Buitenlandstage in Canada

Landen bezocht: