Nog maar 1 weekje... - Reisverslag uit Listowel, Canada van Mariska Groen - WaarBenJij.nu Nog maar 1 weekje... - Reisverslag uit Listowel, Canada van Mariska Groen - WaarBenJij.nu

Nog maar 1 weekje...

Door: Mariska Groen

Blijf op de hoogte en volg Mariska

08 Augustus 2010 | Canada, Listowel

Lieve allemaal,

De laatste week is aangebroken. De tijd gaat echt super snel hier!!

Ben de afgelopen week weinig thuis geweest. Maandag hadden we de Hiemstra picknick. De hele familie kwam naar het park in Listowel, waar we een super gezellige en lange dag hebben gehad. De dag gezellig met een biertje afgesloten bij Leonard en Susan.
Daarna ben ik drie dagen wezen reizen met Jeanette. We hebben een aantal bedrijven bekeken en natuurlijk moesten de winkels in Stratford en Kitchener bekeken worden!! Tim Hortons is onze hoop in bange dagen. We zullen het missen in NL. Je kunt nergens in Holland een lekkere lunch met donut(!) krijgen voor 5 dollar!!
Tja, dan kom je thuis en dan ben je vrijdag de hele dag weg om naar twee bedrijven te gaan die een opendag hebben. De ene heeft 2,5 miljoen gekost, de ander 1,4 miljoen. Dus er was nog wel wat verschil te zien. De een robot en de ander een melkstal. De een heel fancy en de ander gewoon een degelijke stal. Het zou leuk zijn om over een paar jaar weer terug te gaan naar deze bedrijven om te kijken hoe ze er dan uitzien en welke stal het beste werkt.
’s Avonds hadden we een cornroast. Weer een stel uit de kerk die gaan trouwen en hiervoor een feestje houden. Dat was weer erg gezellig.
Zaterdag wezen winkelen met Sophie, Leah en Kallie. We zijn naar de mall in Waterloo geweest. Dat is tenminste een winkelcentrum!! Zo groot heb ik ze in NL nog niet gezien.
Toen de week in stijl afgesloten op de tractorpull in Drayton. Was erg gezellig Adam en Wendy waren er ook en een aantal vrienden van Tim die ik al kende, dus veel lol gehad.

In de afgelopen 6 weken heb ik een aantal klasgenoten en hun stagebedrijven bezocht. Ik heb heel wat verschillende bedrijven gezien…
13 juli ben ik bij Bart geweest. Hij loopt stage in Seaford bij Renze v/d Ploeg. Een nieuw bedrijf, ze melken sinds 1,5jaar op dit bedrijf. Het bedrijf is nog niet heel groot, 80 melkkoeien. Ze kunnen nog groeien in deze stal, maar er is op dit moment geen quotum te koop in Ontario, dus zal dit nog even moeten wachten.
23 juli ben ik bij Bert-Jan langs geweest in Alliston. Hij loopt stage bij de fam. Broekhuizen. Dit was een groter bedrijf, 220 melkkoeien. Dit is een voormalig bedrijf van goede fokkers uit Ierland. Vrijwel alles is nog hetzelfde als toen ze het 10 jaar geleden van de Ieren kochten.

Van 3 tot 5 augustus heb ik met Jeanette een tour gemaakt langs een aantal studiegenoten. We zijn natuurlijk begonnen op haar bedrijf in Belmont. Ze loopt daar stage bij de fam. Maat, een bedrijf met 160 melkkoeien. Zoals de meeste bedrijven in Canada wordt al het landwerk zelf gedaan. Maar ze doen geen melkcontrole!! Ze zijn pas net begonnen met het registreren van de veestapel. Dat is niet verplicht in Canada!!
Ook ben ik bij Daniëlle langs geweest, zij loopt stage bij de fam. Schipper in Aylmer. Dit is een bedrijf met 350 melkkoeien en ook actief op shows. Ze hebben zelfs een melkput om zieke koeien te melken, zodat de melk niet in de tank komt!
Natuurlijk moesten we ook een kijkje nemen op het bedrijf waar Jeroen stage loopt. Een echt fokkerijbedrijf, namelijk Fradon Holsteins! Ze hebben hier 60 koeien in een grupstal op een dikke laag stro. Ze hebben kampioenen op stal staan van de show in Toronto! Dit was echt gaaf om te zien!!
Als laatste hebben we bij Pieter in Elora gekeken. Hij loopt stage bij fam. Wantenaar, die een bedrijf met 220 melkkoeien hebben. Ze hebben een compoststal voor de droge koeien!
Zoals je leest zitten de meeste studenten wel een op groot bedrijf hier in Ontario. Dan te bedenken dat de gemiddelde bedrijfsgrootte hier 75 melkkoeien is!! Bijna alle bedrijven die ik hier gezien heb, hebben meer dan 160 melkkoeien. De grootste die ik gezien heb, is London Dairy met meer als 1000 melkkoeien!

We hebben gisteren alle luzerne afgemaaid en vandaag heeft het hard geregend. Dus niet echt handig. Nu kunnen ze morgen niet beginnen met hakselen. Maar dat komt mij wel goed uit, dan kan ik gewoon met Wendy en Martha naar de Niagara Falls!! Hopelijk kunnen we dinsdag een start maken met hakselen. Ik hoop dat ik dan nog ergens een gaatje kan vinden om naar de Red&White Show te gaan. Die is bij ons aan de road en Fradon Holsteins komt ook met koeien, dus het zal zeker de moeite waard zijn om even te kijken.
Dan maar even kijken hoe de week verder loopt, wanneer we alle luzerne aan de bult hebben. Dan kan alles verder gepland worden. Want voor ik het weet is het alweer zondag en moet ik naar huis… De tijd gaat veel te snel!! En dan moet ik ook nog even ergens tussendoor een stageverslag schrijven, komt helemaal goed :p

Maar tot snel..

• 09 Augustus 2010 - 00:51

Harold:

Ha Mariska,

Ja, dat de tijd errug snel gaat, daarover kan ik met jou meepraten.. Als je in het buitenland zit, dan gaat de tijd vaak TE snel. Hoeveel weken heb jij straks in Ontario, Canada gezeten?
    En vooral leuk dat je vele verschillende bedrijven gezien hebt! Maar zijn wel veel fokkers daar! Maar daar hou jij ook wel van, dat scheelt weer..
    Hier in de buurt waar ik zit is geen fokker te bekennen.. Volgens mij hechten weinig mensen daar waarde aan.. Kost meer geld dan dat het oplevert hier... Maar ja, dat is weer een andere blik op melken;P Haha!
    Fijne laatste week nog!!

Gr. Harold

• 09 Augustus 2010 - 07:11

Jeroen Nolles:

Hoi Mariska,
    Wat een prachtige belevenissen zeg!! Ben ook wel beetje jaloers! Geniet van je tijd daar en ik hoop dat je de inspiratie die je daar opdoet kunt toepassen in Nederland (en op de CAH!)

Bedankt voor de leuke kaart (kaarten!).

Groet,
    Jeroen

• 09 Augustus 2010 - 09:23

Karola:

heej mris,

nog 1 weekje en dan weer terug naar het saaie kikkerlandje.. canada is egt wel the place to be voor jou:D..

have fun de laatste week en we gaan wel weer een keer goed bijkletsen als je terug bent..

ciao 4 now,
    Karo

• 09 Augustus 2010 - 11:49

Gert:

He mariska,

Succes met het afscheid nemen van Canada he!

grtn,

Gert

• 09 Augustus 2010 - 19:31

Jody:

Hey Maris :)
    Bijna weer thuis, hoop dat ook de laatste week leuk is :)
    Liefs xx

• 10 Augustus 2010 - 13:36

Judith:

fijn om te horen dat je het leuk hebt daar en daar nog wel wil blijven! maar kom toch maar eerst thuis!!!!!!

groetjes je zusje