Pioneer Dairy Classic en baarmoeders ontleden - Reisverslag uit Platteville, Verenigde Staten van Mariska Groen - WaarBenJij.nu Pioneer Dairy Classic en baarmoeders ontleden - Reisverslag uit Platteville, Verenigde Staten van Mariska Groen - WaarBenJij.nu

Pioneer Dairy Classic en baarmoeders ontleden

Door: Mariska Groen

Blijf op de hoogte en volg Mariska

25 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Platteville

Lieve allemaal,

Jah, alweer een update over het leven in Platteville. We zijn verwend met het mooie weer hier, nog steeds 15-20°C. Deze week lijkt het toch echt kouder te worden met 10°C overdag. Langzaam maar zeker komt toch de winter dichterbij.

Afgelopen week zijn we met de Dairy Club druk geweest voor de jaarlijkse Pioneer Dairy Classic, een veiling. Dinsdagavond hebben we de balies klaargemaakt waar de dieren kwamen te staan. Vanaf woensdagmiddag kwamen de dieren binnen, in totaal 65. Dit betekende dat onze week bestond uit wassen, scheren, melken, voeren en mestvangen. Zelf ben ik vanaf donderdag bezig geweest. Vrijdagnacht hebben we alle dieren nog een laatste wasbeurt gegeven, waarna de topline gezet kon worden. Zaterdag verliep alles vrij soepel, om 12 uur begon de sale. Dit jaar was de gemiddelde prijs $2000,- tegenover $1200,- van vorig jaar. Het waren vooral dagen vol gezelligheid en weinig slaap. We hebben deze dagen met z’n allen afgesloten met een pizzaparty zaterdagavond.

Naast de sale ging natuurlijk het werk voor school ook gewoon door. Dinsdag had ik een examen en de wekelijkse papers moesten ook ingeleverd worden. Gelukkig hadden we Fall Break. Welgeteld 1 dag, vrijdag. Maar goed, iets is beter als niets.
Woensdagavond hadden we onze wekelijkse volleybalwedstrijd. Helaas hebben we deze verloren. Tja, het hele verhalen van twee gebroken relaties in een team werkt niet altijd vlekkeloos… Maar we hadden in ieder geval wel veel lol. Een van de jongens heeft altijd hele speciale tenues, deze week was het knalgele tanktop. Volgende week beloofd het spectaculair afleidingsmateriaal te worden voor de tegenstander want dan wordt een tanktop gecombineerd met een strak kort broekje.

Vanuit de International Office kwam de vraag of we conversationpartner wilden worden van een Amerikaanse student, die daar dan credits voor krijgt. Dat leek me wel leuk, dus daar maar voor opgegeven. Afgelopen woensdag had ik de eerste meeting met Emily een senior in teaching. Een hele aardige meid en ons uur was iets uitgelopen naar 2,5 uur. Kijken hoe het deze week zal gaan, wordt vast weer gezellig…

Gisteren, maandag, zijn we weer de wekelijkse farm tour geweest met de Dairy Cattle Management class. Dit keer gingen we naar Majestic View Dairies LLC. Een bedrijf met 1000 melkkoeien. Ze hadden alles monstermooi voor elkaar. Een lab van 2 uur is echt te kort om het hele bedrijf te zien en het verhaal erbij te horen. Ze hebben 6 verschillende groepen met melkkoeien en melken 3 keer per dag. De groep verse koeien (0-21dgn) melken ze zelfs 5 keer per dag! Ze hebben twee hele mooie stallen voor de jongste kalveren. De stallen kunnen opgedeeld worden in drie kleine afdelingen met het oog op diergezondheid. Daar wil ik nog wel een keer terug komen om dan alles te zien. Vorige week zijn we naar een bedrijf geweest dat doet rotational grazing, seasonal breeding en heeft de koeien het hele jaar rond buiten. Dit bedrijf mestte de kalverhokken niet uit en deed ook geen voorbehandeling bij het melken, hygiene was hier niet het sterkste punt. Dat is weer totaal anders als Majestic View. Het is maar weer afwachten hoe het bedrijf van volgende week zal zijn. Zo beleef je nog eens wat. :D

Vandaag hadden we weer lab voor de repro class. Deze keer (dode) vrouwelijke (zwangere) ratten van binnen en buiten bekeken en baarmoeders van koeien en varkens aan alle kanten bekeken. Was weer een interessant lab. Volgende week microscopie. Niet echt handig dat je een microscoop met drie anderen moet delen…

Zo dat waren in het kort weer de belevenissen van afgelopen week. Morgen weer een examen, dus zal nog maar even gaan leren.

Liefs Mariska

PS: Een groep studenten van Vis Vitalis doet deze week vrijwilligers werk in Roemenië. Een mooi project van twee oud CAH’ers – Boeren op God’s akker http://boerenopgodsakker.wordpress.com/. Ik hoop dat ze een mooie week hebben daar bij het helpen opknappen van de boerderij en werken met de locale bevolking.

PS2: Paula, alvast gefeliciteerd met je 16e verjaardag! Wens je een gezellige dag toe vrijdag :)

• 26 Oktober 2011 - 06:34

Jeroen:

Hoi Mariska, klinkt nog steeds geweldig! Doe Terri en anderen de groeten van Martin en mij. Inderdaad een superstrak bedrijf en hele aardige mensen!
    gr.Jeroen

• 31 Oktober 2011 - 12:23

Henrike:

Hey Mariska!
    Ik had je verslag al gelezen toen we in Roemenie zaten, leuk om weer een update van jou te krijgen! Zo kunnen we elkaar toch een beetje volgen ook al ben je zover weg! Heb je je tentamen gehaald? Geniet van alles! :)
    Liefs, Henrike

• 10 November 2011 - 18:28

Judith:

ha maris!

je hebt weer veel belaafd hoor ik wel.
    dus je hebt eindelijk besloten om weer aan sport te doen!:P
    wel cool dat jullie zo vaakm hebben gewonnen jammer van het verliesen.
    O ja.. dat jij het niet vies vindt om die ratten te ontleden. lijkt mij echt smerig;)
    hier gaat het heel goed!
    een aantal toetsen gehad en allemaal tussen de 7,8,9,10.
    nog net niet echt een 10 gehaald. JAMMER
    nou ja volgende keer beter.

Groetjes

Judith