Royal Winter Fair & International Week - Reisverslag uit Platteville, Verenigde Staten van Mariska Groen - WaarBenJij.nu Royal Winter Fair & International Week - Reisverslag uit Platteville, Verenigde Staten van Mariska Groen - WaarBenJij.nu

Royal Winter Fair & International Week

Door: Mariska Groen

Blijf op de hoogte en volg Mariska

08 December 2011 | Verenigde Staten, Platteville

Lieve allemaal,

Het is alweer een maand geleden dat ik mijn laatste blog geschreven heb. De tijd gaat echt veel te snel! Er is alweer zoveel gebeurd… Nog maar twee weekjes en dan is het semester hier alweer over.

In mijn laatste blog vertelde ik dat ik dat weekend naar Toronto, CA, zou gaan. Nou dat was een super weekend! Heb echt genoten. Woensdags aan het eind van de middag heb ik mijn examen eerder mogen doen ipv donderdag, zodat ik mee kon op de trip. Daarna snel wat kleren inpakken en onze laatste volleybalwedstrijd gespeeld. Toen kon het grote avontuur toch echt beginnen. Om 23.30uur werd de bus geladen. Met een groep van 35 studenten op weg naar Toronto, klaar voor een busrit van min. 12uur. Halverwege de morgen kwamen we bij de grens. Was wel even spannend omdat ik de enige was met een visum en geen Amerikaan ben. Gelukkig was het allemaal geen probleem, ze hebben amper naar mijn papieren gekeken. Toen konden we op weg naar het eerste bedrijf, Bridon Holsteins. Het was een Jersey bedrijf wat uiteindelijk de Reseve Grand Champion bij de Jerseys had op de Royal. Niet het minste bedrijf dus. Toen we met de eigenaar aan het praten waren was het eerste dat hij tegen mij zei: ‘Je komt uit Nederland’. Blijkt zijn schoondochter daar vandaan te komen en herkende hij dus feilloos mijn accent. Na dit mooie bezoek gingen we op weg naar Fradon Holsteins. Dit bedrijf is bekend van de Red Jodie family. Vorig jaar tijdens mijn stage in Canada had ik dit bedrijf ook bezocht, blijkt de eigenaar mij nog te kennen van dat bezoek… Na dit bezoek was het nog ruim een uur naar ons hotel in Toronto. Voor mijn gevoel doorkruisen we heel Toronto voor we aankomen bij ons hotel, blijkt dat we midden in China Town zitten. Heb al moeite om chinezen in het Nederlands te verstaan, laat staan in het Engels, ik kon er niets van maken. Traditiegetrouw als je met een groep studenten op stap bent zijn we natuurlijk wel elke avond gezellig naar de bar geweest. Zijn weer heel wat nieuwe en mooie verhalen ontstaan. Vrijdag en zaterdag zijn we de hele dag op de Royal Winter Fair geweest. Vrijdags was de Black&White Holstein show. We hebben Missy weer Grand Champion zien worden, net als op de World Dairy Expo in Madison. Naast de show zijn we natuurlijk ook even bij alle standjes langs geweest. Dit keer niet de traditionele beurs die je altijd ziet, maar veel gericht op onderwijs, kinderen en verkoop van kleding, schilderijen en sieraden. Op zaterdag was de Jersey show en de verkiezing tot Supreme Champion, weer was Missy de gelukkige. We hebben het weekend mooi afgesloten in de Bull Pen, de bar op de Royal. Na middernacht werd de terugreis richting P-Vegas (Platteville) weer begonnen. Ze hadden ons gewaarschuwd dat we waarschijnlijk meer werk hadden om de grens over te komen. Gelukkig waren we de enigen bij de grens en na een snelle paspoortcontrole en wat vragen over mijn visum konden we de bus weer in. Rond een uur of 2 in de middag waren we weer thuis. Het was een weekend die we niet snel zullen vergeten :D

De week van 14 november was internationale week op de universiteit. Donderdags was er een International Trivia Night. Dit is een soort van quiz waaraan je meedoet in groepen. Samen met de twee Nederlanders, Arie & Bart, en Gina en Ryan heb ik daaraan meegedaan. We kregen vragen als “Wat is het grootste meer ter wereld?”, “Wat is het verboden fruit in het Midden-Oosten?” en “Welk land hangt de vlag half stok in tijden van oorlog?”. Na zes rondes kwam onze groep eruit als de gelukkige winnaar. We hebben de eer van Nederland weer hoog gehouden :p

Op zaterdag ben ik met 4 andere meiden en onze begeleider vanuit het international office naar de International Folk Fair geweest in Milwaukee. ’s Morgens zijn we op tijd vertrokken om na een autorit van ruim 3 uur aan te komen op de fair. Er waren standje van verschillende landen die hier traditionele kleding en sieraden verkochten. Er was een dansshow met traditionele dansen van all over the World. Natuurlijk was er traditioneel eten van al deze verschillende landen. We hebben ons hier goed vermaakt. Naderhand hebben met de auto getoerd door downtown Milkwaukee. Op de weg terug naar huis moet er natuurlijk gestopt worden bij een grote outlet mall. Tja, wat wil je als je alleen met meiden op stap bent, dan moet er geshopt worden... Moe en voldaan kwamen na deze mooie dag weer aan in Platteville.

Maandag 21 november ben ik met mijn klasgenote Clare naar de film geweest. Dit was ‘Farmageddon’. Deze film gaat over de USDA (US Department of Agriculture), wetgeving en gedupeerde bedrijven. Het was echt indrukwekkend. Mensen zijn zonder geldige reden hun hele bedrijf kwijt geraakt. USDA kwam op het bedrijf en nam zo de hele veestapel en verschillende machines mee. Dit gebeurd echt niet alleen in de USA, echt een aanrader om eens te kijken. Het heeft mij wel weer even aan het denken gezet. Er zijn in NL zoveel meer regels als hier in de USA. Als dit hier al gebeurd, hoe is het dan echt in NL… Roept herinneringen op aan de MKZ en Q-koorts verhalen. http://farmageddonmovie.com/

Tjonge, this only covers a week en het is alweer een heel verhaal geworden… Zal in een volgende blog over mijn belevenissen tijden Thanksgiving vertellen.

Liefs Mariska

PS: Alle Young Breeders veel succes gewenst op de show zaterdag! Ben benieuwd naar alle mooie verhalen, foto’s en overwinningen…

  • 13 December 2011 - 14:55

    Marco:

    Dag Mariska,
    Leuk dat je in Platteville studeert!
    Ik ben op jouw blog gekomen, omdat ik daar misschien zelf ook wil gaan studeren en ik was op zoek naar ervaringen over de school en het plaatsje. Zou ik jou misschien een paar vragen mogen stellen via mail? Zo ja, zou je dan een mailtje naar marcovdwolf@hotmail.com willen sturen, dan kan ik daar op reageren :)

    Dankje! En natuurlijk veel plezier nog daar!

    Groeten,
    Marco van der Wolf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Platteville

Mariska

Actief sinds 03 Juni 2010
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 27685

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2013 - 15 Februari 2014

Master thesis research @ Kemptville Campus

26 Augustus 2011 - 28 Januari 2012

Studie aan University of Wisconsin Platteville

24 Juni 2010 - 16 Augustus 2010

Buitenlandstage in Canada

Landen bezocht: