Bedrijfsbezoeken, een trouwerij en Thanksgiving - Reisverslag uit Kemptville, Canada van Mariska Groen - WaarBenJij.nu Bedrijfsbezoeken, een trouwerij en Thanksgiving - Reisverslag uit Kemptville, Canada van Mariska Groen - WaarBenJij.nu

Bedrijfsbezoeken, een trouwerij en Thanksgiving

Blijf op de hoogte en volg Mariska

19 November 2013 | Canada, Kemptville

Beste allemaal,

Een berichtje van de andere kant van de oceaan. Ja, ik leef nog steeds alles gaat goed, alleen beschamend weinig geschreven voor de blog tot nu toe.

Voor deze blog gaan we een ‘paar’ weken terug in te tijd. Het weekend van 21 sept. welteverstaan. Dit weekend heeft Amy, zij werkt bij KAS Holsteins, me meegenomen om twee dagen bedrijven in de omgeving van Kemptville te bezoeken. In twee dagen tijd hebben 10 bedrijven bezocht; van grupstal tot ligboxenstal of vrijloopstal, van 90 tot 600 koeien, onderbezetting of overbezetting, Nederlands, Zwitsers, Canadezen, van melken op de grup tot 600 koeien melken met 5 robot stations met twee boxen, van een zooitje tot top managed herd (DHI) in Ontario… Heel wat verschillende bedrijven voorbij zien komen dus. Daarnaast ook een super kans om eens buiten Kemptville te kijken, waar ik tot nu toe nog geen kans voor had gehad. Daarnaast ook vriendinnen van Amy leren kennen, Jessica en Marieka. Een paar mooie en gezellige dagen gehad… :)
Jessica werkt op een melkveebedrijf een half uurtje rijden vanaf Kemptville. Ze woont in oude bedrijfswoning en heeft heel wat ruimte daar. Zaterdagavond 5 okt. zijn we met een groep vanuit Kemptville bij Jessica geweest. Gezellig samen gegeten en een kampvuur gehad.

Het werk op de farm voor m’n onderzoek gaat gewoon door. Wel hebben we besloten om het onderzoek in te korten met twee weken omdat we bang zijn dat de stieren te groot gaan worden voor de hokken.
Ik kan goed opschieten met de medewerkers op de farm. Gezellige mensen en staan klaar om te helpen waar nodig… Iedereen is natuurlijk druk met z’n eigen werk, maar we de pauzes zijn gezellig. Donderdag 26 sept. zijn we met 10 man gezellig wezen eten op de campus, all you can eat voor een paar dollars.
Trevor, de prof die mij begeleid, geeft ook les hier. Voor een van zijn vakken gaan om de week op bedrijfsbezoek. Ik mocht 8 okt. met de klas mee op bedrijfsbezoek (gelukkig kon Megan mijn observaties doen die middag). We zijn naar een bedrijf met 60 koeien op de grup geweest. Alles super voor elkaar en koeien geven 40kg melk/koe/dag. Hopen dat ik een volgende tour weer mee kan…

In m’n vorige blog schreef ik al dat ik naar de Presbetarian Church ga. Vrijdagavond 27 sept. was is uitgenodigd om bij de dominee en zijn familie te komen eten. Hij is Irakees en zij komt uit Iran en ze hebben drie kinderen van 3-10jr oud. Was een leuk gezin en de kinderen kletsen je de oren van het hoofd. Het was een leuke avond.

Donderdagavond is de avond dat Tammy, Brian, Hymn en ik samen eten en volgens de traditie van Tammy en Brian de Big Bang Theory kijken. We koken om de beurt of we halen chinees ofzo. We zijn allemaal op onregelmatige tijden thuis, dus dan is zo’n vaste avond in de week wel fijn, spreek je elkaar ook nog eens…
Donderdagavond 10 okt. zijn Brian, Hymn en ik naar paardenraces geweest in Ottawa. Menners opgepropt in een kleine sulky en de paarden maar draven. Het mooist van de avond was dat we een race mee mochten rijden in de juryauto. Je ziet alles echt super mooi en de jury natuurlijk de oren van het hoofd gevraagd.

Toen was het eindelijk zover; Thanksgiving weekend, het weekend waar ik al zolang naar uitkeek. Een weekend naar Listowel voor de bruiloft van Tim en Lindsey op zaterdag 12 okt. In 2010 heb ik bij Tim op het bedrijf stage gelopen. Vrijdagmorgen was ik helemaal klaar om te vertrekken en de auto op te halen die ik had gehuurd. Brian was zo aardig om me naar de car rental te brengen. Toch maar besloten dat ie ook maar ff mee naar binnen zou gaan om te kijken of alles goed was gegaan met de reservering. Alles was goed, totdat blijkt dat ik een extra liability verzekering nodig heb omdat ik jonger dan 25 ben. Die had ik dus niet, ook was er niets mogelijk om een extra verzekering te betalen bij de huur van de auto. Moeilijk, moeilijk, ik zag het hele weekend al in de soep lopen. Uiteindelijk was de man die ons hielp zo aardig om ons te verwijzen naar een andere car rental in het dorp, waar wij het bestaan niet vanaf wisten. Daar aangekomen was het geen enkel probleem om een auto te krijgen, moest alleen wat extra betalen in verband met mijn leeftijd. Natuurlijk super blij dat ik nu toch op weg naar Listowel kon. 550 km rijden, waarvan meer als 440km op dezelfde weg, gelukkig was mooi weer en had ik een mooie omgeving om te rijden door alle herfstkleuren. Helaas had ik file in Toronto waardoor ik minimaal 1,5u langer over de reis heb gedaan. In Listowel aangekomen eerst maar naar de boerderij gereden, warm ontvangen door Tim en Bill en een rondleiding gekregen door de nieuwe jongveestal. Dit weekend sliep ik bij Sophie en haar gezin (de oudste zus van Tim). Sophie is kapster en heeft zaterdagmorgen het haar van alle bloemenmeisjes (alle nichtjes van Tim en Lindsey) en de bruid gedaan. Gelukkig had ze ook nog tijd om mijn haar toonbaar te maken ;) ’s Middags met z’n allen richting de kerk voor de trouwerij. Een mooie en korte dienst. Na de dienst was het nog een hele organisatie om alles familieleden bij elkaar te krijgen voor de foto’s. Uiteindelijk hebben we ’s avonds een familiefoto gemaakt met de Hiemstras, en ook sta nu op de familiefoto ;) ’s Avonds een gezellig diner gehad en een super mooi feest! Zondag was oud en vertrouwd alle familie bij Bill en Martha voor de lunch. ’s Middags ben ik langs geweest bij Inge en Richard, zij hebben nu een eigen melkvee- en vleeskuikenbedrijf. Maandag was het Thanksgiving, we zijn met de hele familie uit eten geweest. Dinsdag moest ik alweer terug naar Kemptville. Ik ben bij Lieke en Brad op het melkveebedrijf langs geweest, mooi om hen na drie jaar weer te zien!
Het was een super mooi weekend! Natuurlijk veel te weinig tijd om bij iedereen langs te gaan. In ieder geval kom ik terug met kerst!! :D

Zo dit waren weer de belevenissen van drie weken in Canada… Binnenkort het vervolg, ik probeer toe te werken naar het ‘nu’… ;)

Liefs Mariska

PS. Bedankt voor alle super leuke en lieve kaartjes en brieven. Altijd leuk om post te ontvangen hier :)

  • 20 November 2013 - 10:45

    Fred:

    Hey Mariska!
    Leuk om je verslag weer te lezen!
    Je hebt het zo te lezen goed naar je zin daar! Veel plezier en succes!
    Groet Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 03 Juni 2010
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 27630

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2013 - 15 Februari 2014

Master thesis research @ Kemptville Campus

26 Augustus 2011 - 28 Januari 2012

Studie aan University of Wisconsin Platteville

24 Juni 2010 - 16 Augustus 2010

Buitenlandstage in Canada

Landen bezocht: